Jumaat, 19 Mac 2010

Kejohanan Debat Antarabangsa Pelajar 2010

Pertandingan Debat Ala Parlimen Antara Sekolah-Sekolah diadakan untuk mencungkil bakat pengucapan awam yang terbaik dalam kalangan pelajar. Gelanggang perdebatan ini juga melatih pelajar-pelajar untuk mempertahankan hujah yang dibangkitkan dan disokong dengan bukti. Selain itu kepetahan dan kefasihan serta teknik pemikiran yang kritis digabungkan secara bersama dalam menyampaikan dan menyempurnakan perdebatan dengan sempurna.

Butir-butir kejohanan debat adalah seperti berikut;

TARIKH
- 1hb-4hb Julai 2010

TEMPAT
- Dewan Negara Kuala Lumpur

KATEGORI DAN FORMAT
- Pertandingan ini dibuka kepada tiga kategori iaitu Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris dan Bahasa Arab. Setiap pasukan diwakili oleh 4 peserta (3 peserta utama dan 1 peserta simpanan). Pertandingan ini berdasarkan format Debat Ala-Parlimen Malaysia yang mengaplikasikan system “power match” berkumpulan yang lazimnya digunakan dalam pertandingan – pertandingan antara universiti di peringkat antarabangsa. Melalui sistem ini, pertandingan akan diadakan secara kalah mati.

PENYERTAAN
- Borang jawapan penyertaan hendaklah diisi lengkap dan dihantar 2 bulan sebelum pertandingan debat diadakan.

HAKIM
- Hakim pertandingan Debat Ala-arlimen akan dilantik dalam kalangan pendebat berpengalaman peringkat universiti. Langkah ini perlu bagi memenuhi kualiti penghakiman yang telus dan berkualiti tinggi. Jika terdapat penyertaan 10 buah pasukan, setiap bahasa memerlukan 5 orang hakim tetap maka jumlah hakim yang diperlukan seramai 15 orang hakim

Tiada ulasan: