Selasa, 1 Februari 2011

Malu Nak Memulakan Perbualan?

Tentu antara kita malu untuk memulakan perbualan. Rasa tak tahu nak mulakan bagaimana. Dalam hati dan fikiran seakan-akan membeku & membisu. Semua manusia pasti mengalami pengalaman dan perasaan begini. Situasi begini adalah normal.
Perkataan pertama yang dikeluarkan sangat penting. Ia menggambarkan perasaan seseorang ketika itu. Jangan tersalah untuk memilih perkataan yang bakal dilontarkan. Perkataan akan terpacul di mulut hasil daripada gelodak di jiwa dan fikiran di minda.

Dibawah ini diperturunkan tujuh (7) petua untuk memulakan perbualan. Lakukan sekarang. Pasti anda disukai oleh ramai kawan dan lawan. Percayalah.

1) Berikan ucapan salam bagi umat Islam, hi dan hello bagi bukan Islam. Persoalan pertama yang perlu diajukan adalah APA KHABAR?

2) Lemparkan SENYUMAN yang paling manis dan ikhlas. Senyuman yang paling menawan adalah dengan membuka mulut sedikit dan menampakkan gigi. Senyuman yang ikhlas adalah dengan menaikkan pipi ke atas dan mata dalam keadaan mengecil sambil mulut terbuka sedikit.

3) BERJABAT TANGAN sesama jantina. Perlakuan ini menampilkan kemesraan dan keterbukaan kita kepada orang yang kita ajak berbual.

4) MEMPERKENALKAN NAMA SENDIRI. Dengan rasa rendah diri kita memperkenalkan nama penuh kita atau nama yang ingin kita panggil (nama panggilan mesra).

5) GUNAKAN KATA GANTI NAMA YANG BETUL. Pilihlah kata ganti nama yang betul pada tempat yang betul dan pada masa yang betul, seperti saya, awak, dan kamu.

6) BUANGKAN SIKAP KENEGERIAN ATAU BERRPUAK-PUAK. Tak perlu kita berasa bangga dengan dari mana kita berasal. Manusia adalah sama di sisi Tuhan. Yang perlu dibanggakan adalah kita adalah manusia yang hebat diciptakan oleh Tuhan dalam bahan dan acuan yang sama.

7) AKHIRI PERTEMUAN DENGAN KEGEMBIRAAN. Ucapkanlah perkataan seperti SAYA GEMBIRA BERTEMU DENGAN AWAK. Pasti orang yang kita ajak berbual berasa dirinya dihargai.

Untuk mendapat keberkesanan petua di atas, anda perlulah memulakannya daripada sekarang. Tak perlu kita bertangguh lagi. Saya percaya anda pasti disukai oleh ramai orang. Secara tak langsung anda akan dikenali ramai. Percayalah dengan kehebatan yang ada pada diri anda. Teruskan...

Tiada ulasan: