Selasa, 1 Februari 2011

Tampil Hebat, Yakin dan Disegani Dengan Menguasai Kemahiran Pengucapan Awam Kreatif di Latihan Bicara Bestari

Salam kecemerlangan kepada semua rakan-rakan pembaca sekalian,
Sejak akhir-akhir ini, saya sering disapa oleh ramai teman dan kenalan dengan soalan-soalan berikut:
"Macamana nak jadi berani bercakap depan orang ramai ek?"
"Saya teringin nak bercakap depan orang ramai, tapi tak yakin la.."
"Adoi, sakit perut la kalau nak bercakap kat depan ni. Macamana nak buat ek?"
"Ada tips tak macamana nak control nervous bila bercakap depan orang ramai?"
"Macamana awak macam relaks je masa buat presentation tadi?"

DAN JUGA SOALAN-SOALAN BERIKUT...

"Saya sakit hati betul, time saya bercakap tadi diorang bising dan ada yang tidur! Kenapa ya? "
"Saya selalu dapat borang maklumbalas peserta mengatakan ceramah saya membosankan, apa yang saya perlu lakukan?"
"Macamana nak elakkan peserta kerap keluar masuk semasa saya sedang berceramah?"
"Saya tengok peserta saya lembik sepanjang latihan, awak ada tak aktiviti yang boleh dijadikan selingan semasa ceramah?"
"Macamana nak jadikan ceramah saya lebih menarik?"

Saya seronok menerima soalan-soalan ini kerana ini menunjukkan bahawa rakyat Malaysia sekarang semakin lama semakin berminat untuk memiliki rahsia dan tips kemahiran pengucapan awam @ public speaking yang KREATIF! SYABAS!!
Di sekeliling kita pada hari ini, jurulatih / penceramah adalah antara insan-insan yang memperolehi pendapatan yang tinggi hasil daripada ceramah / latihan yang mereka lakukan, dan tidak tergugat dengan kejatuhan ekonomi yang melanda.
Tak percaya? Boleh risik-risik pada Dato' Dr Fadzillah Kamsah (Pakar Motivasi), Dato' Dr Sheikh Muszaphar (Angkasawan Negara), Dr Irfan Khairi (Jutawan Internet), Aznil Hj Nawawi (Pengacara No. 1 Malaysia), Ustazah Siti Noor Bahyah Mahamood (Penceramah Bebas), Osman Affan (Perunding Motivasi) dan ramai lagi penceramah-penceramah hebat yang rezeki mereka semakin rancak kerana memiliki kemahiran pengucapan awam yang baik, kreatif dan memang menarik!
Kenapa saya katakan jurulatih / penceramah yang hebat mampu buat duit dengan modal air liur?
Kerana untuk menyampaikan ceramah, apa sahajalah modal yang diperlukan? Jika ada pun mungkin kos petrol kenderaan untuk ke destinasi ataupun kos percetakan handouts yang diberikan kepada peserta.
Tapi anda harus tahu yang ada sesetengah penganjur, menampung segala kos penceramah -- daripada pengangkutan, penginapan, makanan, percetakan handouts -- malah diberi lagi cenderahati di samping bayaran yang sudah ditetapkan! Wah, alangkah bahagianya berniaga dengan modal air liur (bercakap) sahaja!
Selain itu, anda harus tahu bahawa semakin ramai pendengar ceramah anda, semakin naik saham anda sebagai jurulatih / penceramah. Apabila saham semakin naik, kadar bayaran anda juga akan turut naik. Silap-silap untung rezeki anda, boleh mencecah ke RM1,500.00 untuk satu jam ceramah!
Mungkin anda juga seorang yang sudah biasa memberikan ceramah ataupun anda seorang jurulatih, tetapi seringkali anda mendapati audien anda tidak memberikan tumpuan kepada apa yang sedang anda ucapkan.. Anda sering lihat mereka menguap, bersandar leweh di kerusi, termenung, sering keluar dari bilik kuliah, menconteng-conteng buku nota, berbual sesama sendiri dan ah! macam-macam lagi lah! Oh, ini petanda tidak baik!
Ceramah haruslah menarik, kreatif dan mampu menangkap perhatian pendengar dari minit pertama sehinggalah tamat. Sehingga audien sanggup menahan rasa terkucil kerana takut kerugian terlepas apa yang anda sampaikan dan di akhir ceramah, audien memberikan maklumbalas bahawa mereka mahukan anda datang sekali lagi sebagai penceramah!!
Ya! Itulah yang akan saya kongsikan dalam Kursus Bicara Bestari ini dan berikut pula adalah modul-modul yang bakal anda pelajari nanti DALAM BAHASA MELAYU:

MODUL 1: TARIK PICU
• Mengenalpasti kelebihan dan kelemahan diri
• Keluar dari Zon Selesa
• Teknik mengurangkan darah 'G' (Gemuruh) ;)
MODUL 2: HIDUPKAN ENJIN
• Mengenalpasti peluang yang ada untuk memperbaiki diri sendiri
MODUL 3: TIPS, TEKNIK & RAHSIA
• Pemilihan perkataan
• Intonasi & nada
• Padding
• Postur dan bahasa tubuh
• Hubungan mata
• Pantang larang
MODUL 4: PERBINCANGAN KUMPULAN & LATIHAN DENGAN FASI-MENTOR
MODUL 5: PERSEMBAHAN UCAPAN
MODUL 6: RESOLUSI
• Penetapan matlamat
• Perkongsian terbuka
• Penilaian diri
X-TRA: ENERGIZERS & BODYSHOTS

Tiada ulasan: